Tuesday, April 27, 2010

DISKRIMINASI

tadi, saya ke salah sebuah shopping complex bagi mencari pekerjaan, seperti yang saya katakan di entry sebelum ini, bagi mendapatkan nafkah untuk sesuap makanan untk anak bulu saya.hehe

saya try di beberapa kedai/butik. senang cerita, semua jenis kedai yang ada tampal "JOB VACANCY", saya akan masuk n tanya " the job vacancy is still open or not?" *bi saya amat berterabur kan?hehe. ok lah.berbalik kepada jalan cerita sebenar, saya tnye n mereka menjawab " it is still open. tapi kami tak ambil pekerja wanita yang bertudung.kamu mmg bertudung ke?" ouh??itu soalan ape? ok lah. saya mengaku saya mmg la jahat. tak ada lah meutup aurat yang tutup semua.kadang2 bila saya alpa, saya akan terbuka juga. *tapi dikawasan yang tertentu shj.bukan semua kawasan. hehe.

tapi soalan yang mereka ajukan seolah-olah menunjukkan yang kami yang beragama Islam ni, tak berhak mendapatkan pekerjaan kalau pakai tudung. adakah itu bermaksud yang semua yang beragama harus membelakangkan pendirian mereka bagi mendapat pekerjaan?
ini merupakan kali pertama saya try mencari pekerjaan dan ini memberikan saya satu kejutan budaya yang amat budaya!.

lagi satu yang saya nak ceritakan. saya ke satu outlet ni, then mereka kata: " mmg uniform kat sini xpakai tudung. so kalau u nak keje kat sini, u kne la bukak tudung then baru lah u boleh interview. " oh?? itu ape?

saya masih tak puas hati dengan ape yang telah berlaku disini. saya ingatkan, semua bende ni boleh berlaku di luar negara sahaja. kat malaysia pun da berlaku? ape semua ni? kita kan negara Islam. but then kenapa yang Islam harus menjadi bukan Islam untuk mendapatkan pekerjaan?
saya bukan menyalahkan mana-mana pihak. ini merupakan kata hati dan apa yang saya dapat pandang sebagai seorang ORANG.

*maaf andai apa yang telah saya coretkan ini menyebabkan mana2 pihak tak berpuas hati atau merasakan apa yang saya tulis ini adalah tak benar.


No comments: